Actueel
-
Eveline en Matusa geslaagd voor de opleiding SOH!
Eveline en Matusa, beide doktersassistenten, hebben hun opleiding tot Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH) afgerond! Zij zijn geslaagd met héle mooie cijfers!
Ze hebben geleerd om zelfstandig veelvoorkomende klachten af te handelen. Het geeft meer variatie en uitdaging in hun werk en het zorgt ervoor dat de huisarts meer tijd heeft voor complexere problematiek.
Zij zullen als het nodig is tijdens het consult met de huisarts of PA overleggen.
-
Apotheker die in onze huisartsenpraktijk werkt
“Ik werk hier bij de huisartsen in gezondheidscentrum Scheldedok als apotheker. Dat
betekent dat ik me richt op medicatie. Ik ga bijvoorbeeld in gesprek met patiënten
over hun medicatiegebruik en geef begeleiding bij het op- en afbouwen van
medicijnen. Ook controleer ik of door een ziekenhuis gestarte medicatie niet botst
met de medicatie die de huisarts voorgeschreven heeft. Mijn aandachtsgebied zijn
patiënten met meer dan 5 medicijnen, ouderen en patiënten met bijwerkingen.
Daarom heb ik een eigen spreekuur. Tot slot ben ik de vraagbaak voor collega’s
in de praktijk”Evelyne Verhofstede, apotheker
-
Nieuwe huisartsenpraktijk Bergse Plaat
Per 1 maart a.s. zal een nieuwe huisartsenpraktijk openen om de voormalig Co-Med patiënten in te schrijven. Zij hebben een brief van de curator ontvangen. Deze praktijk gaat huisartsenpraktijk Bergse Plaat heten en is gesitueerd in het voormalige Co-Med pand.
Er is nog veel onbekend en roept vragen op.
Voor nu kunnen wij u alleen doorsturen naar de website.
Daar is ook een contactformulier te vinden, mocht u meer willen weten.
-
Uitbreiding openingstijden SHL prikpost Scheldedok
-
Uitruilen van patiënten
We zijn gestart met uitruilen van patiënten die wonen in ons werkgebied met postcode 4615, 4616 of 4617.
We beginnen met patiënten die in bovengenoemde postcodegebieden wonen en een huisarts in een andere plaats hebben en met patiënten die bij ons patiënt zijn maar in een andere plaats wonen. Ruilen binnen Bergen op Zoom is voorlopig niet aan de orde.
Patiënten die in aanmerking komen voor de uitruil ontvangen een brief van hun huidige huisarts. In de brief staat vermeld hoe u zich kan laten in/uitschrijven.
Bellen over uitruilen als u geen brief ontvangen heeft, is niet zinvol. Ons advies is: wacht op de uitnodiging. Als u in aanmerking komt, krijgt u deze via de post.
Update:
We zijn bezig met de uitruil van patiënten met huisartsenpraktijk Groenewegen en van Kuik in Hoogerheide.
We zijn bezig met de uitruil van patiënten met huisartsenpraktijk De Molenweg en Lievevrouwepoort in Steenbergen.
We zijn bezig met de uitruil van patiënten met huisartsenpraktijk Pieters in Ossendrecht.
We starten met de uitruil van patiënten met huisartsenpraktijk Calis in Halsteren.
-
Belangrijk: Met minder mensen meer zorg leveren
Over het hele land groeit het tekort aan huisartsen en ondersteunend personeel. We moeten met minder mensen meer zorg leveren.
We doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Door het veranderen van de zorg, vragen we ook begrip van u.
- U hoort of ziet niet altijd meer de huisarts wanneer u met ons in contact komt, dat is anders dan vroeger.
- Aan de telefoon is de doktersassistent het aanspreekpunt. Zij zijn zeer goed ingewerkt op het uitvragen van uw klacht en beoordelen óf en hoe snel u gezien moet worden. Vaak zijn adviezen of een verwijzing naar thuisarts al voldoende. De assistenten werken volgens standaarden en richtlijnen die door huisartsen zijn opgesteld. Hierdoor zijn wij in staat om u snel en goed te helpen. Als de doktersassistent na het uitvragen van uw klacht vindt dat u gezien moet worden, plant zij een afspraak voor u in. Dit kan telefonisch zijn of op de praktijk.
- Als een afspraak ingepland wordt, is dat niet standaard meer altijd met de huisarts. U kunt ook een afspraak krijgen bij de Physician Assistant (PA) of de Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH). Beide zijn opgeleid om u op een goede en veilige manier te zien en werken ook volgens de huisartsen richtlijnen. Wij doen ons best om u in te plannen bij uw voorkeursmedewerker, maar dit kan niet altijd.
Waardoor is de zorg veranderd?
- Patiënten bezoeken sneller dan vroeger de huisarts en daarbij ook vaker voor kleine klachten.
- We zien meer patiënten met psychische problemen, wat meer tijd kost. De wachttijd bij de GGZ is lang waardoor patiënten vaker in die wachttijd onze hulp vragen.
- We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden met bijbehorende gezondheidsproblemen.
- Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts.
- Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen blijven langer thuis wonen, waar de zorg toch door de huisarts gegeven blijft worden.
- Al met al komen we met 10 minuten per consult vaak niet meer uit. Dit betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien.
Wat kunt u zelf doen om ons te helpen?
- Bestel uw medicijnen via de herhaalservice van de apotheek of via mijngezondheid.net.
- Zoek niet op sociale media naar antwoorden op uw gezondheidsvragen, maar raadpleeg thuisarts. Deze website is gemaakt door artsen en biedt betrouwbare informatie. Het biedt wellicht voldoende informatie om een consult overbodig te maken.
- Download de app moet ik naar de dokter en raadpleeg deze voordat u ons belt. Deze app staat ook op onze website. Het is een digitale zelftriage website, waarbij u binnen 1 minuut advies krijgt en is 24 uur per dag beschikbaar.
- Blijft u alstublieft vriendelijk. Wij hebben altijd het beste met u voor en doen ons best om er iedere dag voor u te staan en goede zorg te leveren.
-
Hoesten
We worden veel gebeld door hoestende mensen. Mensen vragen om medicijnen of willen controle van hun longen. Dit is meestal echt niet nodig.
Hoesten komt bijna altijd door een virus. Hier helpen geen medicijnen tegen! Ouderwets honing, een dropje of zuurtje om de keel te smeren en uitzieken maar.
Mensen vragen vaak om Codeïne. Dit werd vroeger gegeven als hoestdempend middel. Echter is uit onderzoek gebleken dat het niet beter helpt dan een dropje of zuurtje, maar wél vervelende bijwerkingen kan geven (moe, suf, duizelig, moeilijke stoelgang). Daarom geven wij liever geen Codeïne!
Pijn of koorts? Dan helpt Paracetamol echt het allerbeste! Je mag vier keer per dag twee Paracetamol van 500mg tegelijk nemen.
Mensen vragen vaak om ”een kuurtje”. Hiermee wordt antibiotica bedoeld. Antibiotica maken bacteriën kapot. We geven dus alleen ”een kuurtje” als we denken aan een bacteriële infectie. Een bacteriële infectie maakt mensen vaak zieker dan een virale infectie. Ook meten we in het bloed dan vaak hoge ontstekingswaarden. Antibiotica is vaak niet nodig.
Heel vaak heeft u dus geen dokter nodig en is het echt, hoe lastig ook, een kwestie van uitzieken. Wij kunnen er niet voor zorgen dat klachten sneller over gaan.
Testen op Corona (COVID) hoeft niet meer. Wanneer u Corona blijkt te hebben, zijn er namelijk geen andere maatregelen nodig dan bij een ander (verkoudheids)virus. U hoeft niet in quarantaine, u hoeft de uitslag niet aan ons of de GGD te melden.
Wanneer is het wél verstandig om te bellen?
-Je bent kortademig terwijl je rustig zit/ligt
-Je piept of bromt bij het ademen
-Je hebt koorts én raakt hierbij suf of in de war
-je hoest bloed op
-je bent bekend met een verminderde afweer
Onze assistentes vragen alle klachten goed uit. Daarna geven ze u advies of er wordt met een dokter overlegd, of u krijgt een afspraak of huisbezoek.
Beterschap allen!
Zie ook: Hoesten | Thuisarts.nl
-
Blaasontsteking
Een urineweginfectie is één van de meest voorkomende aandoeningen waarmee vrouwen bij de huisarts komen. In de praktijk wordt vaak gelijk een antibiotica voorgeschreven, terwijl de infectie in 50% van de gevallen spontaan geneest.
Onze richtlijn adviseert een afwachtend beleid in geval van een blaasontsteking bij gezonde, niet-zwangere vrouwen.
Het gaat om een hinderlijke, in principe onschuldige aandoening die spontaan binnen 1 week kan genezen.
Wat is ons advies ?
Bent u een gezonde, niet-zwangere vrouw ouder dan 12 jaar:
- wacht 1 week af
- drink in die week 2-3 liter water per dag
- neem 4 keer per dag 1000 mg paracetamol. Als dit onvoldoende helpt mag u hier ibuprofen 400mg 3 keer per dag aan toevoegen.
- als na 1 week de klachten niet voorbij zijn, kom dan bij ons lang met uw ochtendurine.
Als u naast de symptomen van een blaasontsteking ook één of meer van onderstaande symptomen hebt, adviseren we direct contact op te nemen met ons:
- koorts
- koude rillingen
- flankpijn
- misselijkheid
- verwardheid