Actueel

  • Over het hele land groeit het tekort aan huisartsen en ondersteunend personeel. We moeten met minder mensen meer zorg leveren.

    We doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Door het veranderen van de zorg, vragen we ook begrip van u. 

    • U hoort of ziet niet altijd meer de huisarts wanneer u met ons in contact komt, dat is anders dan vroeger. 
    • Aan de telefoon is de doktersassistent het aanspreekpunt. Zij zijn zeer goed ingewerkt op het uitvragen van uw klacht en beoordelen óf en hoe snel u gezien moet worden. Vaak zijn adviezen of een verwijzing naar thuisarts al voldoende. De assistenten werken volgens standaarden en richtlijnen die door huisartsen zijn opgesteld. Hierdoor zijn wij in staat om u snel en goed te helpen. Als de doktersassistent na het uitvragen van uw klacht vindt dat u gezien moet worden, plant zij een afspraak voor u in. Dit kan telefonisch zijn of op de praktijk. 
    • Als een afspraak ingepland wordt, is dat niet standaard meer altijd met de huisarts. U kunt ook een afspraak krijgen bij de Physician Assistant (PA) of de Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH). Beide zijn opgeleid om u op een goede en veilige manier te zien en werken ook volgens de huisartsen richtlijnen. Wij doen ons best om u in te plannen bij uw voorkeursmedewerker, maar dit kan niet altijd. 

    Waardoor is de zorg veranderd? 

    • Patiënten bezoeken sneller dan vroeger de huisarts en daarbij ook vaker voor kleine klachten.
    • We zien meer patiënten met psychische problemen, wat meer tijd kost. De wachttijd bij de GGZ is lang waardoor patiënten vaker in die wachttijd onze hulp vragen. 
    • We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden met bijbehorende gezondheidsproblemen. 
    • Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts. 
    • Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen blijven langer thuis wonen, waar de zorg toch door de huisarts gegeven blijft worden. 
    • Al met al komen we met 10 minuten per consult vaak niet meer uit. Dit betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien. 

    Wat kunt u zelf doen om ons te helpen? 

    • Bestel uw medicijnen via de herhaalservice van de apotheek of via mijngezondheid.net.
    • Zoek niet op sociale media naar antwoorden op uw gezondheidsvragen, maar raadpleeg thuisarts. Deze website is gemaakt door artsen en biedt betrouwbare informatie. Het biedt wellicht voldoende informatie om een consult overbodig te maken. 
    • Download de app moet ik naar de dokter en raadpleeg deze voordat u ons belt. Deze app staat ook op onze website. Het is een digitale zelftriage website, waarbij u binnen 1 minuut advies krijgt en is 24 uur per dag beschikbaar. 
    • Blijft u alstublieft vriendelijk. Wij hebben altijd het beste met u voor en doen ons best om er iedere dag voor u te staan en goede zorg te leveren. 
  • We worden momenteel veel gebeld door hoestende mensen. Mensen vragen om medicijnen of willen controle van hun longen. Dit is meestal echt niet nodig.

     

    Hoesten komt bijna altijd door een virus. Hier helpen geen medicijnen tegen! Ouderwets honing, een dropje of zuurtje om de keel te smeren en uitzieken maar. 

    Mensen vragen vaak om Codeïne. Dit werd vroeger gegeven als hoestdempend middel. Echter is uit onderzoek gebleken dat het niet beter helpt dan een dropje of zuurtje, maar wél vervelende bijwerkingen kan geven (moe, suf, duizelig, moeilijke stoelgang). Daarom geven wij liever geen Codeïne!

    Pijn of koorts? Dan helpt Paracetamol echt het allerbeste! Je mag vier keer per dag twee Paracetamol van 500mg tegelijk nemen. 

    Mensen vragen vaak om ”een kuurtje”. Hiermee wordt antibiotica bedoeld. Antibiotica maken bacteriën kapot. We geven dus alleen ”een kuurtje” als we denken aan een bacteriële infectie. Een bacteriële infectie maakt mensen vaak zieker dan een virale infectie. Ook meten we in het bloed dan vaak hoge ontstekingswaarden. Antibiotica is vaak niet nodig

    Heel vaak heeft u dus geen dokter nodig en is het echt, hoe lastig ook, een kwestie van uitzieken. Wij kunnen er niet voor zorgen dat klachten sneller over gaan. 

    Testen op Corona (COVID) hoeft niet meer. Wanneer u Corona blijkt te hebben, zijn er namelijk geen andere maatregelen nodig dan bij een ander (verkoudheids)virus. U hoeft niet in quarantaine, u hoeft de uitslag niet aan ons of de GGD te melden. 

     

     

    Wanneer is het wél verstandig om te bellen? 

    -Je bent kortademig terwijl je rustig zit/ligt

    -Je piept of bromt bij het ademen

    -Je hebt koorts én raakt hierbij suf of in de war

    -je hoest bloed op

    -je bent bekend met een verminderde afweer

     

    Onze assistentes vragen alle klachten goed uit. Daarna geven ze u advies of er wordt met een dokter overlegd, of u krijgt een afspraak of huisbezoek. 

    Beterschap allen! 

    zie ook:  Hoesten | Thuisarts.nl

     

  • Wist u dat 50% van alle dagelijkse telefoontjes naar huisartsenpraktijken al vóór 10 uur ‘s morgens binnenkomen? Die telefonische wachtrij ziet er dus net zo uit als de A1 tijdens de ochtendspits en levert boze patiënten op. Dat is helemaal niet nodig, want met het terugbelsysteem van Aurora teleQ hoeft niemand meer te wachten. Dus daarmee verhogen wij de patiënttevredenheid.

    Zo werkt het
    Aurora teleQ biedt verlichting voor de telefonische snelweg. Met dit gebruiksvriendelijke telefoonsysteem krijgt elke beller eerst een kort keuzemenu: waarvoor belt u? Daarna kan de beller bijvoorbeeld een voicemail inspreken om een afspraak af te zeggen, wachten op een medewerker of een terugbelafspraak inplannen. Op basis van de beschikbaarheid en het soort gesprek, stelt teleQ een tijdstip voor en plant de afspraak in de agenda. Ondertussen kan de doktersassistente zich bijvoorbeeld ontfermen over de telefoontjes met spoed of de ontvangst van patiënten, zonder dat de telefoon blijft rinkelen.

     

    Waarom kiezen wij voor TeleQ


    Altijd bereikbaar
    Mis geen telefoontje meer. Bent u bezet? Belt iemand buiten openingstijden? Met Aurora teleQ kan de beller op elk moment een terugbelafspraak inplannen. U belt terug op het moment dat het voor u beiden uitkomt.

    Geen wachtrijen
    Hoe langer de wachttijden aan de telefoon, hoe groter de frustraties. Met Aurora teleQ zorgen wij ervoor dat bellers de wachttijd anders kunnen gebruiken; u maakt een terugbelafspraak op een moment dat het wel uitkomt.

    Minder stress
    Rinkelende telefoons en knipperende lampjes leveren veel stress op. Zeker als patiënten ook aan de balie wachten. Aurora teleQ maakt inkomende telefoontjes beheersbaar en vermindert zo de werkdruk voor assistentes aanzienlijk, waarmee wij u de service kunnen bieden die u van ons gewend bent.

    Kwaliteitsverbetering
    Met Aurora teleQ kunnen patiënten 24/7 een terugbelafspraak maken. Niemand hoeft dus te wachten aan de telefoon. Dat brengt rust op de werkvloer en verhoogt de kwaliteit van de telefoongesprekken.

    Nog vragen?
    Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit bericht, neem dan gerust contact met ons op.