Actueel

  • Belangrijke informatie – Maart 2025

    Onze huisartsenpraktijk is op dit moment beperkt open voor nieuwe patiënten. Hieronder leest u wanneer u zich wel of niet kunt inschrijven.

     

    Ik woon in postcode 4615, 4616 of 4617 (Bergen op Zoom)

    U kunt zich inschrijven. Klik op deze link: MijnPraktijk.nl

    ⚠ Belangrijke regels:

    1. De link werkt alleen als u in postcode 4615, 4616 of 4617 woont. Woont u ergens anders? Dan heeft bellen geen zin.

    2. Als u zich inschrijft via deze link, geeft u toestemming dat wij u uitschrijven bij uw huidige huisarts. U moet uw oude huisarts zelf ook laten weten dat u vertrekt.

    3. Vol? Probeer het later nog eens. 2 Keer per maand gaat de inschrijvingslink open.

     

    Ik woon NIET in postcode 4615, 4616 of 4617

    ❌ U kunt zich niet inschrijven bij onze praktijk.

    Zoek een andere huisartsenpraktijk.

    Bijvoorbeeld: Huisartsenpraktijk Bergse Plaat heeft nog plekken.

    Meer info: Homepage – Huisartsenpraktijk Bergse Plaat

     

    Mijn partner is al ingeschreven, en wij willen samen bij dezelfde huisarts

    Woont u in postcode 4615, 4616 of 4617?

    Klik hier om u in te schrijven: MijnPraktijk.nl

    ⚠ Let op dezelfde regels hierboven.

     

    ❌ Woont u ergens anders?

    Neem contact op met de praktijk.

  • Met ingang van 14 augustus 2025 zal mw. Van Geel haar werkzaamheden voor onze praktijk beëindigen. Wij danken haar voor haar jarenlange inzet en wensen haar het allerbeste voor de toekomst.

     

    Lisette wil nog het volgende aan u aangeven:

    Ik wil alle patiënten bedanken voor het vertrouwen in mij de afgelopen 14 jaar. Ik ben dankbaar voor de mooie gesprekken die ik heb mogen voeren met u. Er is een enorme groei gemaakt van een kleine warme huisartsenpraktijk in een prettige woonwijk naar een grote bedrijfsorganisatie, waar ik mij niet meer thuis voel.

  • Per 8 augustus sluit ik mijn derde en laatste jaar als huisarts in opleiding af. Daarmee rond ik mijn opleiding tot huisarts af.

    Het afgelopen jaar heb ik met veel plezier en toewijding in deze praktijk gewerkt. Ik heb ontzettend veel geleerd en kijk met warme gevoelens terug op alle ervaringen en de fijne samenwerking met de collega’s. 

    Ik wil iedereen bedanken voor het vertrouwen en de openheid. 

    Het is jammer om afscheid te nemen, maar ik kijk ook uit naar de volgende stap                            als afgestudeerd huisarts! 

    Hartelijke groet, 

    Dokter Yilmaz

  • In het ziekenhuis of bij de huisarts kunnen emoties hoog oplopen. Misschien heb je pijn of maak je je zorgen. En soms nemen die emoties de overhand. Je wordt boos op de verpleegkundige, die al een pittige werkdag heeft gehad. Je valt uit naar de arts, die net slecht nieuws moest brengen. Of je schreeuwt naar de assistent, die juist voor iedereen klaarstaat. Zorgverleners die elke dag hun best doen.

    Emoties zijn menselijk en horen bij zorg en welzijn, maar verbale agressie nooit. Dus als het je even te veel wordt: Blijf jezelf, tel even tot 11. Wees zuinig op onze zorgverleners.

    Huisregels
    •We gaan respectvol met elkaar om
    •We zorgen voor een veilige sfeer voor iedereen
    •Bezoekers houden rekening met patiënten
    •We tolereren geen vloeken, schreeuwen, beledigen of bedreigen
    •We nemen passende maatregelen als dit wel gebeurt

  • Er is op dit moment veel vraag naar het gordelroosvaccin Shingrix. Dit vaccin beschermt 90% van de gevaccineerde tegen gordelroos, vooral bij oudere mensen of mensen met een verminderde weerstand.

    Belangrijke informatie:

    • Het vaccin valt niet onder het nationale vaccinatieprogramma.

    • Het vaccin is goedgekeurd voor mensen van 50 jaar en ouder.

    • De Gezondheidsraad adviseert om mensen vanaf 60 jaar te vaccineren, omdat zij meer kans hebben op gordelroos. Het advies is om dit te doen als het vaccin goedkoper wordt.

    • Het vaccin krijgt steeds meer bekendheid door oa de media. Steeds meer mensen kiezen ervoor om zichzelf preventief te vaccineren. Meestal moet u het vaccin dan zelf betalen. 2 Prikken kosten tussen de €200 en €250 exclusief consultkosten.

    • Het vaccin beschermt u tegen gordelroos, tegen hevige en langdurige zenuwpijn en tegen ernstige klachten bij mensen met een lagere weerstand gedurende 10 jaar. 

     

    • Er is een landelijk tekort aan Shingrix.

    • Onze huisartsenpraktijk schrijft dit vaccin niet voor en prikt het ook niet.

    Wat kunt u doen?

    Als u het Shingrix-vaccin wilt:

    • Neem zelf contact op met de GGD (tel: 088 639 20 00)

    • De GGD kan u vertellen of het vaccin beschikbaar is en hoe u een afspraak kunt maken om u bij de GGD te laten vaccineren.

  • We krijgen regelmatig vragen over medicatie, vergoeding en het recept met ‘medische noodzaak’

    🔄 Waarom krijg ik soms een ander medicijn dan ik gewend ben?

    Zorgverzekeraars gebruiken het preferentiebeleid.

    Dat betekent: ze vergoeden alleen een bepaald merk van een medicijn, meestal het goedkoopste.

    Alle merken hebben dezelfde werkzame stof, maar zien er soms anders uit (bijvoorbeeld ander doosje of andere kleur pil).

    🧾 Wat is ‘medische noodzaak’?

    Soms verdraagt iemand een bepaald merk niet goed – bijvoorbeeld door ernstige bijwerkingen of allergieën.

    Dan kan de huisarts op het recept zetten: “medische noodzaak”.

    De apotheek moet dan het specifieke (duurdere) merk leveren dat je wél goed verdraagt.

    ⚠️ Dit mag alleen als er écht een medische reden is. Het is geen keuze van de patiënt of huisarts.

    🚫 Niet voldoende:

    • Alleen gewenning aan een bepaald merk (“ik wil dit merk graag houden”).

    • Onvrede over uiterlijk of smaak van een ander merk, zonder medische gevolgen.

    • Verzoek van patiënt of apotheek zonder onderbouwing.

    💬 Waarom zegt mijn zorgverzekeraar dat ik dit aan de huisarts moet vragen?

    Zorgverzekeraars vertellen soms dat je de huisarts moet vragen om ‘medische noodzaak’ op het recept te zetten.

    Maar: de huisarts mag dit alleen doen als het medisch écht nodig is.

    Als we dit te vaak doen zonder goede reden, kan de apotheek financieel gekort worden

    → De zorgverzekeraar vergoedt vaak niet het volledige bedrag van het duurdere medicijn aan de apotheek.

    → Daardoor draait de apotheek op voor het verschil – dat kan oplopen tot duizenden euro’s per maand én kan een boete krijgen. 

  • “Ik werk hier bij de huisartsen in gezondheidscentrum Scheldedok als apotheker. Dat
    betekent dat ik me richt op medicatie. Ik ga bijvoorbeeld in gesprek met patiënten
    over hun medicatiegebruik en geef begeleiding bij het op- en afbouwen van
    medicijnen. Ook controleer ik of door een ziekenhuis gestarte medicatie niet botst
    met de medicatie die de huisarts voorgeschreven heeft. Mijn aandachtsgebied zijn
    patiënten met meer dan 5 medicijnen, ouderen en patiënten met bijwerkingen.
    Daarom heb ik een eigen spreekuur. Tot slot ben ik de vraagbaak voor collega’s
    in de praktijk”

    Evelyne Verhofstede, apotheker

  • Over het hele land groeit het tekort aan huisartsen en ondersteunend personeel. We moeten met minder mensen meer zorg leveren.

    We doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Door het veranderen van de zorg, vragen we ook begrip van u. 

    • U hoort of ziet niet altijd meer de huisarts wanneer u met ons in contact komt, dat is anders dan vroeger. 
    • Aan de telefoon is de doktersassistent het aanspreekpunt. Zij zijn zeer goed ingewerkt op het uitvragen van uw klacht en beoordelen óf en hoe snel u gezien moet worden. Vaak zijn adviezen of een verwijzing naar thuisarts al voldoende. De assistenten werken volgens standaarden en richtlijnen die door huisartsen zijn opgesteld. Hierdoor zijn wij in staat om u snel en goed te helpen. Als de doktersassistent na het uitvragen van uw klacht vindt dat u gezien moet worden, plant zij een afspraak voor u in. Dit kan telefonisch zijn of op de praktijk. 
    • Als een afspraak ingepland wordt, is dat niet standaard meer altijd met de huisarts. U kunt ook een afspraak krijgen bij de Physician Assistant (PA) of de Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH). Beide zijn opgeleid om u op een goede en veilige manier te zien en werken ook volgens de huisartsen richtlijnen. Wij doen ons best om u in te plannen bij uw voorkeursmedewerker, maar dit kan niet altijd. 

    Waardoor is de zorg veranderd? 

    • Patiënten bezoeken sneller dan vroeger de huisarts en daarbij ook vaker voor kleine klachten.
    • We zien meer patiënten met psychische problemen, wat meer tijd kost. De wachttijd bij de GGZ is lang waardoor patiënten vaker in die wachttijd onze hulp vragen. 
    • We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden met bijbehorende gezondheidsproblemen. 
    • Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts. 
    • Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen blijven langer thuis wonen, waar de zorg toch door de huisarts gegeven blijft worden. 
    • Al met al komen we met 10 minuten per consult vaak niet meer uit. Dit betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien. 

    Wat kunt u zelf doen om ons te helpen? 

    • Bestel uw medicijnen via de herhaalservice van de apotheek of via mijngezondheid.net.
    • Zoek niet op sociale media naar antwoorden op uw gezondheidsvragen, maar raadpleeg thuisarts. Deze website is gemaakt door artsen en biedt betrouwbare informatie. Het biedt wellicht voldoende informatie om een consult overbodig te maken. 
    • Download de app moet ik naar de dokter en raadpleeg deze voordat u ons belt. Deze app staat ook op onze website. Het is een digitale zelftriage website, waarbij u binnen 1 minuut advies krijgt en is 24 uur per dag beschikbaar. 
    • Blijft u alstublieft vriendelijk. Wij hebben altijd het beste met u voor en doen ons best om er iedere dag voor u te staan en goede zorg te leveren.